יום חמישי, 21 באוקטובר 2010

מוזיקה

נפתח היום בסיפוניה החמישית של בטהובן בניצוחו של ילד בן 3.טוב, האומנם הוא לא באמת מנצח,אבל מדהים לראות את בקיאותו ברבדי היצירה בשליטה מלאה! חוץ מגרודון באפון ושהמקל עף בסוף....


וניפגש עם מלחין מדורנו שחזר בתשובה,אז קצת רקע ופגישה עם פרי עטו-
פרופ' אנדרה היידו, מלחין, מוסיקולוג וזוכה פרס ישראל למוסיקה, נולד בבודפשט שבהונגריה לפני 78 שנה. בילדותו הוא חי "חיים חילוניים לחלוטין". בנעוריו החל בלימודי מוסיקה ולמד שלוש שנים בקונסרבטואר הלאומי של פאריס.
בתחילת שנות השישים החל להתקרב למורשת היהודית. "זה היה ברומא, כשכתבתי מוסיקה לסרט. עורך הסרט היה דתי, ובזמנו הפנוי ישב ולמד. רציתי לדעת מה הוא לומד, והוא תרגם לי לצרפתית את המשנה 'ארבעה אבות נזיקין - השור הבור המבעה וההבער'. במהלך השיחה הבנתי שכל עולם הביטוח והעולם היומיומי המודרני, נכללים באותן הקטגוריות, הלכאורה נאיביות, של 'שור' ו'בור'".
כשהתברר לחבריו שהוא הולך לבית המדרש, האמינו שתם עידן יצירותיו המוסיקאליות."אני הרגשתי בדיוק להפך", הוא מספר. "הרגשתי שהמוסיקה שלי צריכה יסוד מוצק, קבוע, איזו נקודת משען ארכימדית שלא תזוז לעולם, והנה מצאתי אותה. הלימוד אכן הביא אותי לשמירת מצוות, לעליה לארץ ישראל, לנישואין ולהקמת משפחה", אומר היידו ומבקש להדגיש כי החשש הקיים אצל חוזרים בתשובה לאבד את עולמם הקודם מוטעה מיסודו. "אני יכול לעודד כל חילוני - הוא לא יאבד שום דבר חשוב. מה שצריך להתקיים - מתקיים. את מה שיש לו הוא יכול לקחת איתו אל תוך מערכת הערכים החדשה".

ליצירה קוראים שלוש משניות,ואלו הן:
1. תאנה:"תאנה שהיא עומדת בחצר, אוכל אחת אחת ופטור.ואם צרף, חיב.רבי שמעון אומר, אחת בימינו ואחת בשמאלו ואחת בפיו.עלה לראשה, ממלא חיקו ואוכל"
2. תרנגול:"תרנגול שבלע את השרץ ונפל לאוויר התנור התנור טהור ואם מת טמא השרץ שנמצא בתנור הפת שבתוכו שניה שהתנור תחילה."
3. ביצה שנולדה ביום טוב:"ביצה שנולדה ביום טוב--בית שמאי אומרים, תאכל; ובית הלל אומרים, לא תאכל. בית שמאי אומרים, שאור כזית וחמץ ככותבת; ובית הלל אומרים, זה וזה בכזית."
[הערה:בביצוע מקהלת לי-רון ,המקהלה מורכבת מנשים וגברים,ואם אתם מאלה ששומעים 'משפחת ואך' אז אני מניח שגם את זה
אפשר...]

ניתוח קליל(המספור לפי המשניות כדלעייל):
אם נקשיב נוכל ממש לשמוע את הפירוש של המשנה דרך המוזיקה-
1. מוזיקה קלילה,אפשר להרגיש כאן את האווירה הספונטנית והמעט מליצית שאנו קוראים במשנה"רבי שמעון אומר, אחת בימינו ואחת בשמאלו ואחת בפיו."
2.קנוני,משחק נפלא-מדגיש את העיקר.
3.מציג בצורה מעניינת ומאופינת את המח' בין בית הלל לבית שמאי.

אין תגובות:

פרסום תגובה